zaterdag 31 december 2011

Richard Wagners Die Meistersinger von Nürnberg in 'Opera on 3' op zondag 1 januari

De Britse cultuurzender BBC Radio 3 biedt op zondag 1 januari 2012, in een aflevering van het programma 'Opera on 3' ─ tussen 15:45 uur in de middag en 22:15 uur in de avond, onze tijd ─ een uitvoering van Die Meistersinger von Nürnberg van Richard Wagner (1813-1883).
Koor en orkest van het Royal Opera House Covent Garden staan onder leiding van Antonio Pappano.
Nadere gegevens over het muziekdrama zijn te vinden in een artikel op deze site, opgenomen op zaterdag 26 juli 2008.
___________
Afbeelding: Dirigent Antonio Pappano. Foto van IMGartists.

vrijdag 30 december 2011

Tsjajkovski's muziekdrama Jevgeni Onegin is op nieuwjaarsdag te zien via Nederland 2

Nauwelijks is de herhaling van Tsjajkovski's muziekdrama Jevgeni Onegin in de versie van het Bolsjoj Theater door Arte-tv gerealiseerd, of de NTR komt in het programma Podium met een eigen versie, begeleid door het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons.
De uitzending van deze versie komt tot stand op Nederland 2-tv, op nieuwjaarsdag vanaf 13:05 uur. Maar voordat de muziek en het daarbij behorende drama losbarst, geeft Hans Haffmans een inleiding, en spreekt hij niet alleen met genoemde dirigent, maar tevens met regisseur Stefan Herheim en solisten. Voor de televisieregie tekent Misjel Vermeiren.
Meer gegevens over deze opera en de achtergronden zijn te vinden in een artikel dat op zondag 18 december jongstleden op deze eigenste site is gepubliceerd.
__________

Afbeelding: Hans Haffmans. Foto Radio 4.

woensdag 28 december 2011

Arte presenteert, op donderdag 29 december, de opera Hoffmanns Erzählungen

Om 22:05 uur, op de avond van donderdag 29 december 2011, begint op de Frans-Duitse cultuurzender Arte-tv, de uitzending van een uitvoering van de opera Hoffmanns Erzählungen uit 1880 van de uitzonderlijk productieve Franse componist Jacques Offenbach (1819-1880). Door het overlijden van de componist is dit muziekdrama, op tekst van Jules Barbier (1825-1901) onvoltooid gebleven.
Voor meer informatie over componist en dit muziekdrama zij hier verwezen naar een artikel op de Nederlandse fin de siècle-site All art is quite useless, gepubliceerd op  17 november 2007, naar aanleiding van een voortreffelijke voorstelling van De Nationale Reisopera

vrijdag 23 december 2011

Antonio Vivaldi: L'Oracolo in Messina, zaterdag te beluisteren in 'Opera live' van Radio 4

Relatief onbekende opera
Het ensemble Europa Galante onder leiding van Fabio Blondi voert op zaterdag 24 december, vanaf 19:02 uur, in het vaste zaterdagse programmaonderdeel van Radio 4, het muziekdrama L'Oracolo in Messina(circa 1740) uit van de op 4 maart 1678 te Venetië geboren Italiaanse componist Antonio Vivaldi (overleden in 1741).


De bekendste van de vocale solisten zijn:
Magnus Haveland die de rol zingt van Polifonte
Maria Grazia Schiavo komen we tegen als Merope
Romina Basso kruipt in de huid van Emira
Lucia Cirillo is Trasimede.


 __________

Afbeelding: Antonio Vivaldi, in 1723 geschilderd door de Franse kunstenaar François Morellon de La Cave. Diens levensdata kennen we niet, maar we weten dat hij in de achttiende eeuw actief is geweest.

dinsdag 20 december 2011

Amato Opera ─ reeds meer dan zestig jaar in Bowery Street, Manhattan, New York

319 Bowery Street, New York City.
Deze foto stamt uit 2009.
Het is niet de eerste keer dat een West-Europese televisiezender een reportage of documentaire presenteert over het kleinste opera-theater ter wereld, in Bowery Street Manhattan in de grote stad New York. Maar voor de meeste liefhebbers van het muziektheater zal vrijwel elke herhaling een aangename vorm van verpozing en emotie bieden.
Arte-televisie biedt op woensdag 21 december ─ in het programma 360º ─ Geo Reportage ─ de gelegenheid, eventueel nogmaals, kennis te nemen van het wel en wee omtrent de Amato Opera. Onder de titel New York ─ Die kleinste Oper der Welt is op die zender, tussen 16:50 uur en 17:45 uur een prachtige impressie te volgen van het theater in kwestie, dat tot in 2009 als operahuis heeft gefunctioneerd.
Het Amato Theater biedt slechts aan 107 mensen een zitplaats en mede daardoor is elke voorstelling uitverkocht, en dat reeds meer dan zestig jaar.
De Duitse immigrant Tony Amato kocht in het begin van de jaren veertig van de vorige eeuw een oud pandje in de New Yorkse Bowery Street, dat hij heeft omgebouwd tot klein theater, waarmee hij voor een nieuwe attractie in Manhattan heeft gezorgd. In 1948 werd het geopend door het echtpaar Tony (1920-2011) en Sally (1917-2000) Amato.
De meest gewichtige van alle aldaar optredende kunstenaars is Tony Amato zelf, die tot goed in de tachtig, in tal van producties van het theatertje heeft gezongen, gespeeld of gedirigeerd. Hij overleed op 13 december 2011.
Nadat hij in 2009 te kennen had gegeven dat het voor hem steeds moeilijker werd na het heengaan van zijn vrouw Sally, en hij het einde aankondigde, hebben vroegere medewerkers en leden van het bestuur twee nieuwe, elkaar beconcurrerende gezelschappen gevormd.

Tony Amato publiceerde in 2010, negentig jaar oud, samen met Rochelle Mancini, een boek over het gezelschap en het theater: The Smallest Grand Opera in the World.

De documentaire is een Frans-Duitse coproductie uit 2008 van Alessandro Cassigoli, die kennelijk voor ARTE is geproduceerd. Deze film ─ in HD-kwaliteit, op het beeldformaat 16:9, met stereofonisch geluid ─ wordt nogmaals door Arte-tv uitgezonden op woensdag 28 december, vanaf 13:00 uur.

zondag 18 december 2011

Nogmaals Jevgeni Onegin onder leiding van Aleksandr Vedernikov

'Dode kunst' springlevend
Het is wel weer duidelijk: in de diverse ethermedia is het midwinterzingen en dito spelen geblazen, want overal waar de organisatoren van zich als serieus beschouwende beelden- en/0f geluidenzenders van (onder meer) klassieke muziek tevens graag door de kijkers en luisteraars voor vol willen worden aangezien, trakteren deze ons op de in de twintigste eeuw zo veelvuldig doodverklaarde kunstvorm opera, en zelfs meer dan op enige andere vorm van muziektheater, maar dat is uiteraard een heel goede zaak, zolang de kwaliteit wordt gewaarborgd.
Of dat in de nacht van zondag 18 december vanaf 00:35 uur, tot in de vroege nacht van maandag de negentiende van deze maand tot 03:05 uur, ook het geval zal zijn als de Frans-Duitse cultuurzender Arte een tweeënhalf uur durend muziekdrama de ether in stuurt, staat echter nog te bezien.

Dirigent Aleksandr Vedernikov

Wat nu: een dergelijk voorbehoud ondanks het onomstotelijke feit dat de dan uitgezonden versie van het eerder geregistreerde muziekdrama Jevgeni Onegin van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski (1840-1893) een productie van het Moskouse Bolsjoj Theater is? Jawel, simpelweg omdat de naam van de dirigent reeds in programmagidsen is opgenomen: Aleksandr Vedernikov. Bijna twee seizoenen lang is hij vaste dirigent geweest van het Noord Nederlands Orkest in Groningen, en buiten zijn officiële introductieconcert — een opera-avond — heeft deze Russische stokvoerder niet getoond over kwaliteiten van enig niveau te beschikken. Het leek dan ook extreem verbazingwekkend dat zo'n — vriendelijk uitgedrukt: — tweederangs figuur op de meest vooraanstaande Russische dirigentenpost — die in het Bolsjoj Theater — de opvolger is geworden van de beste dirigent in het gehele ondermaanse muziekgebeuren: Gennadi Rozjdestvenski. Direct tijdens de uitzending, eveneens door Arte-tv bleek dat Aleksandr Vedernikov echter wel degelijk over die kwaliteiten te beschikken welke menigeen hem heeft toegedicht en is alleen de conclusie (nog) gerechtvaardigd dat het huwelijk tussen het NNO in Groningen en deze Russische dirigent al snel een verkeerde keuze van de beide betrokken partijen is geweest.

Jevgeni Onegin

De lyrische scènes in drie bedrijven, die Tsjajkovski's opera Jevgeni Onegin vormen, zijn ontstaan op basis van een tekst, die de componist samen met zijn vriend Konstantin Sjilovski (1849-1893) heeft geschreven naar de gelijknamige vertelling in verzen van Aleksandr Poesjkin (1799-1837), waaraan de auteur vanaf 1823 had gewerkt en die in 1831 was voltooid.
De eerste uitvoering van deze opera in een versie van de componist zelf werd op 29 maart 1876 gegeven in het Conservatorium van Moskou. In 1881 werd voor 23 januari een voorstelling georganiseerd in het Bolsjoj (d.i. Grote) Theater in diezelfde stad. Een Duitse versie werd voor de eerste keer gerealiseerd in 1892 door de Opera van Hamburg, onder leiding van Gustav Mahler.

De handeling

De twee zusters Tatjana en Olga, dochters van Larina, een landeigenares, dromen over hun toekomst. Als Olga's verloofde, de dichter Lenski, een dandy-achtige man genaamd Jevgeni Onegin, bij de dames introduceert, wordt Tatjana op slag verliefd en nog in dezelfde nacht schrijft zij hem een gloedvolle liefdesbrief. Tijdens hun volgende ontmoeting deelt Onegin haar echter mede dat hij helemaal niet voor het huwelijk is weggelegd, en wijst daarmee haar gevoelens af.
Maanden later doet Onegin tijdens een bal verwoede pogingen om Olga te veroveren, hetgeen tot ruzie leidt met zijn vriend Vladimir Lenski, die Onegin uiteindelijk uitdaagt tot een duel. Lenski vindt hierbij de dood, en daarna reist Onegin jarenlang doelloos over de wereld. Eenmaal weer terug in Sint Petersburg ontmoet hij op een bal Tatjana, die inmiddels is getrouwd met Prins Gremin en een leven van pracht en praal leidt. Onegin smeekt haar om met hem een nieuw leven te beginnen. Hoewel haar gevoelens voor Jevgeni geenszins volkomen zijn verdwenen, wil zij haar bestaande huwelijk niet opgeven. Daarmee verliest Onegin haar voorgoed.

Doorbraak voor de componist

Het enorme succes van Jevgeni Onegin betekende voor Tsjajkovski de definitieve doorbraak als operacomponist, tevens in het buitenland. Alle aan Onegin voorafgegane en op één na alle daarop volgende zijn voornamelijk binnen Rusland bekend gebleven. Alleen deze Jevgeni Onegin en Schoppenvrouw — ook in het westen voornamelijk bekend onder de Franse titel Pique Dame, uit 1890 [1], eveneens naar Aleksandr Poesjkin, hebben repertoire gehouden. Tsjajkovksi heeft verder nog zijn Mazeppa uit 1884 gebaseerd op een tekst van dezelfde auteur.

Verfilmd optreden in Parijs
Het ensemble van het Moskouse Bolsjoj Theater heeft Jevgeni Onegin in september 2008 in de Parijse Opéra Garnier [2] uitgevoerd en van die gebeurtenis heeft Chloé Perlemuter een film van 160 minuten op het formaat 16:9 gerealiseerd. [3]De uitvoering van deze lyrische scènes wordt gepresenteerd in de enscenering van Dimitri Tsjernjakov; Maria Danilova verzorgde de kostuumontwerpen; koorleider is Valeri Borisov. Koor en orkest van het Bolsjoj Theater worden geleid door de reeds bovengenoemde Aleksandr Vedernikov.
Arte meldt op de betreffende websites dat het hier om een éénmalige uitzending gaat. Gezien die veelal onjuist gebleken mededeling tijdens de achter ons liggende weken, is het misschien beter enige controle uit te oefenen, alvorens dit voor juiste informatie aan te nemen. Ongetwijfeld zullen we over enige tijd deze film wel in het programma-aanbod met klassieke muziek van de zender Mezzo tegenkomen.
__________
[1] Toen ik in de eerste helft van de jaren zeventig diverse keren was gedetacheerd bij de Saarbrücker Zeitung trof ik het tijdens een van die perioden — in januari 1974 — dat er in de hoofdstad van het Saarland een Georgische week werd gehouden, en ik vanuit die tijdelijke positie ook al die voorstellingen heb kunnen bezoeken. Vrijwel alle denkbare culturele manifestaties op een bovengemiddeld niveau maakten deel uit van het palet: symfonische muziek, strijkkwartet, toneel, en één opera: Tsjajkovski's  Schoppenvrouw. Bijzonderheid was dat de rollen deels in het Russisch en gedeeltelijk door Duitse stemmen werden vertolkt. Dat was een verrassende gebeurtenis. Een paar jaar later vertelde ik dat aan de (Zwitserse) echtgenote van een Amerikaanse dirigent, die tijdelijk veel in Nederland optrad. Zij memoreerde daarop dat direct na de Tweede Wereldoorlog het in veel gevallen zeer moeilijk was om een complete bezetting voor welke opera dan ook in één taal te realiseren, en zo gebeurde het niet zelden dat één voorstelling werd gegeven met drie of zelfs vier verschillende talen naast elkaar. In ieder geval Duits, Italiaans en Frans binnen één muziekdrama was enkele jaren heel gewoon, en niemand stoorde dat: het ging om de kwaliteit van de muzikale presentatie.
In Saarbrücken lagen de toegangsprijzen voor theater en concerten echter ruim drie maal zo hoog als voor een vergelijkbaar gebeuren in Nederland. Überhaupt was men in Duitsland van oudsher gewend veel meer voor cultuur te betalen.
[2] Met de benaming Opéra Garnier, ook wel Palais Garnier genoemd, wordt het instituut bedoeld dat tot de ingebruikneming van de nieuwe Opéra Bastille gold als de Parijse Opéra.
[3] Een typische Arte-slordigheid. In het programma-overzicht wordt aangegeven dat de film 150 minuten duurt, maar in de nadere gegevens staat dat dit 160 minuten is. Het wordt iedere keer weer duidelijk: bij de Arte-internetredactie heeft men professionele scribenten nodig, die niet alleen maar met de taal kunnen omgaan, maar ook kunnen rekenen en, als het even kan, ook iets van het vakgebied weten dat ze beschrijven.
______________
Afbeeldingen
1. Aleksandr Vedernikov, vaste dirigent van het Bolsjoj Theater te Moskou.
2. De beste Russische dichter van alle tijden: Aleksandr Poesjkin.
3. Componist Pjotr Iljitsj Tsjajkovski. Tekening van Jarko Aikens, Groningen, 1985. (Collectie Heinz Wallisch, tevens ©.)

vrijdag 16 december 2011

Orest van Manfred Trojahn: zaterdag te horen op Radio 4 in NTR: Opera live

De Duitse dirigent, essayïst en componist Manfred Trojahn (geboren 1949) schreef het muziekdrama Orest, naar de gelijknamige tragedie uit de antieke wereld, geschreven door één van de drie grote tragedieschrijvers uit die periode van onze westerse cultuurgeschiedenis: Euripides (480-406 vóór onze jaartelling). Dat stuk werd opgevoerd in het jaar 408 vóór onze jaartelling.
Manfred Trojahn schreef eveneens het libretto voor deze opera, die onlangs in Nederland, in het Muziektheater te Amsterdam, in première is gegaan.
Het koor van de Nederlandse Opera, alsmede het Nederlands Philharmonisch Orkest, wordt gedirigeerd door Marc Albrecht.
De uitzending zal worden gerealiseerd door de NTR in het programma opera live dat op Radio 4 zal worden uitgezonden vanaf 19:02 uur, en durend tot circa 23:00 uur. De opera zelf neemt honderd minuten; het stuk verdraagt geen pauze.

De rolverdeling is als volgt:

Orestes  ─  Dietrich Henschel

Helena   ─  Rosemary Joshua
Elektra   ─  Sarah Castle
Menelaos  ─  Johannes Chum
Hermione  ─  Romy Petrick 
Apollo  ─  Eberhard Francesco Lorenz

Afbeeldingen
1. Marmeren buste van Euripides. Romeinse kopie van een Grieks origineel uit de 4e eeuw v.Chr. Museo Pio-Clementino te Rome.
2. Componist Manfred Trojahn.

____________
NASCHRIFT zondag 18 december: In de pauze van een concert door het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Michail Jurowski sprak ik een echtpaar dat al een halve eeuw operapremières bezoekt en zei dit muziekdrama dè opera-belevenis bij uitstek te hebben gevonden, maar helaas was de belangstelling van de zijde van het publiek tergend gering.

woensdag 14 december 2011

Mozarts muziekdrama Don Giovanni uit Milanese Scala donderdagavond op NDR Kultur

Het programma Opernkonzert van de Duitse regionale radiozender NDR Kultur maakt op donderdag 15 december zijn opwachting met het muziekdrama Don Giovanni KV 527 uit 1787 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), in de nieuwste versie van de Scala te Milaan, zoals deze op 7 december voor het eerst in dat beroemdste operatheater ter wereld voor het eerst werd uitgevoerd. De opnamen zijn nu te beluisteren in genoemd radioprogramma.
Het orkest van de Scala wordt gedirigeerd door Daniel Barenboim. Vocale solisten zijn Peter Mattei, Anna Netrebko, Bryn Terfel, Kwangchul Youn, Giuseppe Fillanati, Stefan Kocau en Anna Prohaska.


zondag 11 december 2011

Der Vampyr van Heinrich Marschner, zondagavond in 'Buhne: Radio' van WDR3


Romantisch muziekdrama
Der Vampyr is een romantische opera van de Duitse componist Heinrich Marschner (1795-1861), op een libretto van Wilhelm August Wohlbrück (1794-1848), die dat 'kleine boekje' heeft gerealiseerd op basis van een Duitse vertaling door H.L. Ritter van de novelle The vampyre uit 1819 van John Polidori (1795-1821), die daarmee het eerste vampier-verhaal van de wereldliteratuur, en met de hoofdfiguur Lord Ruthven de eerste vampier van de moderne tijd[1]
De première van Der Vampyr werd op 29 maart 1828 te Leipzig gegeven.

De handeling
Het verhaal speelt zich af in het zeventiende eeuwse Schotland. Lord Ruthwen (bariton) moet zijn Heer drie offers brengen opdat zijn leven zal kunnen worden verlengs. Eerst is Janthe (sopraan) het haasje. Haar vader Lord Berkeley (bas) verwondt Ruthwen nogal zwaar. Zijn vriend Edgar Aubrey (tenor) redt hem echter. Hij beseft welk geheim hier speelt, maar moet dat 24 uur bewaren, anders wordt hij zelf een vampier.
Hij slaagt er ook niet in iets te doen als hij verneemt dat Malwina (sopraan) ─ de dochter van Lord Devenant (bas) ─ in het huwelijk zal treden met Ruthwen. Edgar is echter zelf verliefd op deze Malwina. Kort voor de stonde van de huwelijksvoltrekking loopt de termijn van de zwijgplicht af. Zodra hij de feiten prijsgeeft, verzinkt de vampier rechtstreeks naar de Hel.

Uitvoerenden
Een uitvoering van Der Vampyr, een zeer weinig gespeelde opera, is zondag 11 december te volgen in het programma Bühne Radio van de regionale Duitse radiozender WDR3. Daaraan werken mee het WDR Rundfunkchor en -orkest onder leiding van Helmuth Froschauer, met vocaal-solistische medewerking van onder anderen Regina Klepper, Franz Hawlata, Jonas Kaufmann, Yoo-Chang Nah, Anke Hoffmann, Thomas Dewald, Hein Heidbüchel, Kay Immer, Franz Gerlhsen en Josef Otten.

__________
[1] John Polidori leefde in de tijd van Byron, Keats en Shelley, en ook hij is relatief zeer jong overleden. Zijn novelle The vampyre werd zonder zijn toestemming in 1819 door uitgever Colburn opgenomen in diens tijdschrift New Monthly Magazine
__________
Afbeeldingen
1. Heinrich Marschner, lithografie van ca. 1830 naar een tekening van F.A. Jung.

2. John Polidori, schilderij van F.G. Gainsford, wiens levensdata niet bekend zijn, maar van wie we wel weten dat hij in de jaren 1805-1822 als schilder werkzaam was. Het doek werd in 1895 aan National Portrait Gallery te Londen geschonken.

vrijdag 9 december 2011

Charles Gounods muziekdrama Faust zaterdagavond op diverse radiozenders gelijktijdig

Librettist Jules Barbier. Foto uit 1894 van
Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910).
Live uit de Metropolitan Opera
Yannick Nézet-Seguin staat op zaterdag 10 december tijdens de Matinee in de orkestruimte van de Metropolitan Opera in New York City, en van daaruit leidt hij een uitvoering van het muziekdrama Faust van Charles Gounod (1818-1893).
Het libretto stamt van Jules Barbier (1822-1901) en Michel Carré (1819-1872); als basis daarvoor diende het drama Faust, het meest befaamde opus van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832).
De oorspronkelijke versie werd op 19 maart 1859 in het Théâtre Lyrique te Parijs gerealiseerd onder de titel Faust et Marguérite; een jaar daarna te Straatsburg, maar daar met toevoeging van recitatieven die in de plaats kwamen van de gesproken teksten.
In 1861 is in Darmstadt een Duitse versie in première gegaan, en nog in hetzelfde jaar in Dresden, maar dan onder de titel Margaritha. In Duitse opvoeringen is die titel tot op de huidige dag gehandhaafd, ter onderscheiding van de tragedie van Goethe. Daarna zijn nog diverse Duitse vertalingen op de planken gebracht, verspreid over het daarbij behorende taalgebied. In 1869 heeft Gounod dit muziekdrama omgewerkt tot een Grand Opéra, met toevoeging van recitatieven. Voorts heeft de componist het beroemde Soldatenkoor ingelast.

Te volgen op tal van radiozenders

Als het Matinee-tijd is in New York City, dan is het in onze contreien reeds avond, en dat blijkt direct uit het tijdstip waarop deze opera in Europa wordt uitgezonden via meerdere radiozenders tegelijkertijd. Omstreeks 19:00 uur onze tijd kan men deze Faust meebeleven via de Nederlandse zender Radio 4, in het NTR-programma Opera live; alsmede via de Duitse radiozender NDR Kultur Live aus der Metropolitan Opera New York; en in Opera on 3 ─ Live from the Met van de Britse zender BBC Radio 3.

woensdag 7 december 2011

Emma di Resburgo van Giacomo Meyerbeer in Thursday Opera Matinee van BBC Radio 3

Componist Giacomo Meyerbeer.
Afternoon on 3
In het regelmatig uit te zenden programma Afternoon on 3 van de Britse cultuurzender BBC Radio 3 wordt op donderdag 8 december, tussen 15:00 uur en 17:30 uur onze tijd, een uitvoering gegeven van het muziekdrama in twee bedrijven Emma di Resburgo uit 1819 van Giacomo Meyerbeer (1791-1864). Dat gebeurt in een nieuwe aflevering van de reeks Thursday Opera Matinee in het kader van dat middagprogramma.
Het libretto is afkomstig van Gaetano Rossi (1774-1855), een man die zijn carrière als librettist was gestart als huisauteur van het Venetiaanse theater La Fenice. Later was hij Regisseur in Verona, en vanaf 1810 was hij auteur voor het theater van Napoleon I. Onder de talrijke libretti van zijn hand zijn er drie geschreven voor Rossini, twee voor Donizetti, en enkele stuks voor Johannes Mayr (1763-1845) en Giovanni Pacini (1796-1867).
De eerste opvoering van Emma di Resburgo werd gerealiseerd op 26 juni 1819 in het Teatro San Benedetto in Ventië. Een jaar later werd deze opera opgevoerd in Dresden, en in 1829 te Barcelona.

In een Duitse vertaling werd dit muziekdrama in 1820 zowel in Berlijn alsook in Wenen voorgesteld. In 1821 werden er eerste voorstellingen gegeven in Boedapest, Brünn, en ook nog in Warschau, maar aldaar in een Poolse versie.

zaterdag 3 december 2011

Glucks Orfeo ed Euridice in WDR-programma Bühne: Radio op zondag 4 december

Opera in drie bedrijven
De regionale Duitse radiozender WDR3 heeft als vaste onderdeel van de programmering op de zondagavond de reeks Bühne:Radio. De aflevering van zondag 4 december biedt u de gelegenheid te luisteren naar het muziekdrama in drie bedrijven Orfeo ed Euridice uit 1762 van Christoph Willibald von Gluck (1714-1787). Het libretto stamt uit de koker van Ranieri da Calzabigi. [1]
Deze opera is in wezen de enige van deze componist welke tot op de huidige dag in het repertoire van het muziektheater een vaste plaats heeft weten te behouden.

Met Kammerorchester Carl Philipp Emanuel Bach
Uitvoerenden zijn het Kammerorchester Carl Phlipp Emanuel Bach, geleid door Hartmut Haenchen. Medewerking wordt verleend door het Rundfunkchor Berlin. Vocale solisten zijn onder anderen Jochen Kowalski (alt en/of mezzo countertenor), Dagmar Schellenberg (sopraan) en Christian Fliegner (jongenssopraan van het Tölzer Knabenchor).
Uitzending is tussen 20:05 uur en 22:00 uur.
__________
[1] Ranieri de Calzabigi (1714-1795) schreef weliswaar een originele Italiaanse tekst, doch daarbij gaat het om een overzetting in enigerlei vorm van een Franse bewerking van een stuk met de titel Moline door Johann Daniel Sander (1759-1825), boekhandelaar, auteur, uitgever en componist.
__________

Afbeelding: Buste van Christoph Willibald von Gluck door Jean-Antoine Houdon (1741-1828). Het stuk bevindt zich in het Cleveland Museum of Art. Foto in 2008 genomen door bezoeker, zonder problemen van de zijde van het museum in kwestie: daar mocht algemeen worden gefotografeerd.