Baldasare Galuppi, standbeeld van Remigio Barbaro, op het eiland Burano |
De Italiaanse musicus werd op het eiland Burano geboren, en kreeg later derhalve de bijnaam Il Buranello. Het hiernaast afgedrukte standbeeld van Remigia Barbaro siert daar het marktplein dat ook al naar de veelzijdige, internationaal vermaarde componist is genoemd.
Bijna acht decennia leefde de man gedurende de achttiende eeuw (1706-1785), voordat hij in Venetië de geest heeft gegeven. Hij werd door zijn vader — die barbier was en het nevenberoep van theaterviolist uitoefende — in de muziekvakken onderricht, hetgeen ertoe leidde dat hij reeds als zestienjarige zijn eerste opera componeerde, doch de opvoering werd een flop. Daarom nam de jonge Galuppi les bij Antonio Lotti (1666-1740), wiens beste student hij zou worden.
Bijna acht decennia leefde de man gedurende de achttiende eeuw (1706-1785), voordat hij in Venetië de geest heeft gegeven. Hij werd door zijn vader — die barbier was en het nevenberoep van theaterviolist uitoefende — in de muziekvakken onderricht, hetgeen ertoe leidde dat hij reeds als zestienjarige zijn eerste opera componeerde, doch de opvoering werd een flop. Daarom nam de jonge Galuppi les bij Antonio Lotti (1666-1740), wiens beste student hij zou worden.
Vroege muziekdrama's
Met Giovanni Battista Pescetti (1704-1766) schreef hij in 1729 Dorinda, een muziekdrama dat zoveel succes had dat een carrière als operacomponist niet meer te vermijden viel.
Galuppi werkte echter tevens als dirigent, onder meer aan het Ospedale dei Medianti. De mare gaat dat hij daar een uitvoeringsniveau heeft bereikt dat in Venetië als onovertroffen de geschiedenis is ingegaan.
In de jaren 1741-43 was Galuppi werkzaam aan het Londense King's Theater als componist van de opera seria. Vervolgens toonde hij zijn verdiensten in Venetië op het gebied van de opera buffa door middel van bewerkingen van Napolitaanse muziekdrama's. Dat heeft ertoe geleid dat deze musicus werd benoemd tot Maestro di Capella van de San Marco aldaar.
Talrijke opera's
In 1749 was Galuppi's carrière als buffo-componist op het hoogtepunt aangeland door de samenwerking met de zeer briljante dramaschrijver Carlo Goldono (1707-1793), weke heeft geleid tot minimaal zeven muziekdrama's in evenzovele jaren.
Galuppi's veelzijdigheid is onder meer naar voren gekomen in zijn Russische periode (1765-1768): in zijn aldaar gecomponeerde kerkmuziek creëerde hij een amalgaam van Italiaanse contrapuntiek en Russische melodiek.
Nadat hij in Italië was teruggekeerd, liet hij de vakdiscipline opera meer en meer achter zich en concentreerde hij zich vooral op het thema kerkmuziek.
Tijdens zijn leven was Gauppi ongetwijfeld de meest populaire musicus in zijn werkgebied; hij slaagde er met zijn werk ook nog eens in om een aanzienlijk vermogen te vergaren, onder meer doordat zijn werk in Spanje en Rusland veel werd uitgevoerd.
Zijn niet genoeg te waarderen betekenis voor de verspreiding van de opera buffa werd vooral
gerealiseerd door Il filosofo di campagna uit 1754.
Wat Galuppi bijzonder hoog aan te rekenen valt, is d zorg die hij aan zijn muziek besteedde, zodanig dat de tekst verstaanbaar bleef alsmede door het schrijven van korte(re) aria's met nadrukkelijk melodische lijnen en vol met goede vondsten.
Van de ruim honderd opera's zijn er flink wat ontstaan in samenwerking met eerder genoemde Goldoni; eveneens heeft Galuppi veelvuldig gebruik gemaakt van teksten van Pietro Metastasio (1698-1782).
Radio 4
Op zaterdag 26 februari wordt via Radio 4 een nieuwe aflevering uitgezonden van het NTR-programma Opera live. Daarin kunt u luisteren naar L'inimico delle donne (De vrouwenhater) van Baldasare Galuppi, uitgevoerd door het Orkest van de Opéra Royal de Wallonie onder leiding van Rinaldo Alessandrini.
In de vocale rollen horen we: Anna Maria Panzarella als Agnesia; Liesbeth Devos als Xunchia; Proscille Laplace als Kam-si; Federica Carnavale als Zida; Filippo Adami als Zon-zon; Alberto Rinaldi als Geminiano; Juri Gorodezki als Ly-lam; en Daniele Zanfardino als Si-sin.
Zoals gebruikelijk, begint die uitzending om 19:02 uur.
In de jaren 1741-43 was Galuppi werkzaam aan het Londense King's Theater als componist van de opera seria. Vervolgens toonde hij zijn verdiensten in Venetië op het gebied van de opera buffa door middel van bewerkingen van Napolitaanse muziekdrama's. Dat heeft ertoe geleid dat deze musicus werd benoemd tot Maestro di Capella van de San Marco aldaar.
De Italiaanse dramaschrijver van uitzonderlijke klasse, Carlo Goldoni (1707-1793). Portret door Alessandro Longhi (1733-1813). |
In 1749 was Galuppi's carrière als buffo-componist op het hoogtepunt aangeland door de samenwerking met de zeer briljante dramaschrijver Carlo Goldono (1707-1793), weke heeft geleid tot minimaal zeven muziekdrama's in evenzovele jaren.
Galuppi's veelzijdigheid is onder meer naar voren gekomen in zijn Russische periode (1765-1768): in zijn aldaar gecomponeerde kerkmuziek creëerde hij een amalgaam van Italiaanse contrapuntiek en Russische melodiek.
Nadat hij in Italië was teruggekeerd, liet hij de vakdiscipline opera meer en meer achter zich en concentreerde hij zich vooral op het thema kerkmuziek.
Tijdens zijn leven was Gauppi ongetwijfeld de meest populaire musicus in zijn werkgebied; hij slaagde er met zijn werk ook nog eens in om een aanzienlijk vermogen te vergaren, onder meer doordat zijn werk in Spanje en Rusland veel werd uitgevoerd.
Zijn niet genoeg te waarderen betekenis voor de verspreiding van de opera buffa werd vooral
gerealiseerd door Il filosofo di campagna uit 1754.
Wat Galuppi bijzonder hoog aan te rekenen valt, is d zorg die hij aan zijn muziek besteedde, zodanig dat de tekst verstaanbaar bleef alsmede door het schrijven van korte(re) aria's met nadrukkelijk melodische lijnen en vol met goede vondsten.
Van de ruim honderd opera's zijn er flink wat ontstaan in samenwerking met eerder genoemde Goldoni; eveneens heeft Galuppi veelvuldig gebruik gemaakt van teksten van Pietro Metastasio (1698-1782).
Radio 4
Op zaterdag 26 februari wordt via Radio 4 een nieuwe aflevering uitgezonden van het NTR-programma Opera live. Daarin kunt u luisteren naar L'inimico delle donne (De vrouwenhater) van Baldasare Galuppi, uitgevoerd door het Orkest van de Opéra Royal de Wallonie onder leiding van Rinaldo Alessandrini.
In de vocale rollen horen we: Anna Maria Panzarella als Agnesia; Liesbeth Devos als Xunchia; Proscille Laplace als Kam-si; Federica Carnavale als Zida; Filippo Adami als Zon-zon; Alberto Rinaldi als Geminiano; Juri Gorodezki als Ly-lam; en Daniele Zanfardino als Si-sin.
Zoals gebruikelijk, begint die uitzending om 19:02 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten