vrijdag 13 augustus 2010

Rossini's Willem Tell deze zaterdagmiddag op Radio 4

Matinee
In het kader van de ZomerZaterdagMatinee — Uit het archief wordt op zaterdag 14 augustus de opera Guillaume Tell uit 1829 van Gioacchino Rossini (1792-1868) uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, onder leiding van Paolo Olmi, alsmede de benodigde vocale solisten.
Willem Tell is een muziekdrama in vier bedrijven op een libretto van Victor-Joseph-Étienne de Jouy (1764-1846), Hippolyte-Louis-Florent en Armant Marast, naar het nog steeds befaamde verhaal in het toneelstuk van Friedrich (von) Schiller (1759-1805).
De eerste uitvoering werd gerealiseerd op 3 augustis1829 in de Grand Opéra van Parijs. Een jaar later werd het drama opgevoerd in Frankfurt am Main, Wenen, Londen en Berlijn. Het ligt voor de hand dat in een deel van die steden een versie in het Duits werd gepresenteerd.
In New York werd twee jaar na de Parijse première een uitvoering gerealiseerd. In hetzelfde jaar konden de operaliefhebbers in het Italiaanse Lucca dit stuk als Guglielmo Tell (van Calisto Basi) tot zich laten komen. Er werden nog verdere Duitse versies gespeeld van Julius Kapp (1883-1962) in 1934 te Berlijn, en van Kurt Honolka (1913-1988) te Karlsruhe in 1968.

Synopsis
Als Wilhelm Tell — rol voor een bariton — de hoed van landvoogd Geßler, opgesteld op het marktplein van Altdorf, niet de verplichte eer wil bewijzen, wordt hij door die machthebber — rol voor een bas — gedwongeneen appel van het hoofd van zijn zoon Jenni (sopraan) te schieten.
De vlucht van Wilhelm Tell vanaf de boot die hem naar de gevangenis zal brengen nadat hij ook met een pijl uit zijn boog Geßler heeft getroffen, hebben in de praktijk de basis voor de oprichting van het Zwitserse Eedgenootschap gelegd.
Een belangrijk onderdeel van het muziekdrama vormt de liefde tussen Arnold — rol voor tenor — en Mathilde von Habsburg — gezongen door een sopraan.

Andere Tell-opera's
Voordat de Tell-opera van Rossini de bühne zou gaan beheersen, konden de liefhebbers van het fenomeen muziekdrama kennisnemen van deze materie uit de ganzenveer van andere componisten. Zo stelde Benjamin Weber zijn opera over het Tell-thema voor in 1795, een jaar daarna deed Bernhard Anselm Carr hetzelfde, en weer een jaar later maakte Luigi de Baillou zijn opwachting met eveneens zo'n handeling op de opera-bühne. Laatstgenoemde was directeur van de opera in Milaan in 1784; hij heeft flink wat stukken op de bühne gebracht.
____________
Afbeeldingen
1. Librettist Victor -Joseph-Étienne de Jouy.
2. Wilhelm Tell-monument van rond 1900 in het Zwitserse Altdorf.

Geen opmerkingen: