Herhaling
Op zaterdag 28 maart zal in het Nationaal Muziekkwartier te Enschede de première worden gegeven van een nieuwe reeks voorstellingen van de opera Fidelio (oder Die eheliche Treue) van Ludwig van Beethoven (1770-1827). Het is de herhaling van een productie, die in 2002 tot stand is gekomen onder verantwoordelijkheid van Monique Wagemakers, die zo succesvol is geweest dat de Nationale Reisopera heeft besloten er nogmaals mee door het land te trekken. Met dit verschil dat er een geheel nieuwe bezetting van de rollen zal worden gerealiseerd. Na de eerste voorstelling van aanstaande zaterdag zal er op de laatste dag van maart nog een voorstelling worden gegeven, te Maastricht. In de maand april worden er nog elf voorstellingen gegeven, verspreid over negen provincies van ons land.
De exacte data en in welke theaters dan zal worden opgetreden, is te vinden op het bewuste deel van de website van de Nationale Reisopera. Datzelfde geldt voor de cast — solisten en de leden van het 'creative team'— die zullen worden ondersteund door het Koor van de Nationale Reisopera en worden begeleid door het Noord Nederlands Orkest. Dirigent is Patrick Devin.
Achtergronden
Fidelio oder Die eheliche Treue is een muziekdrama in drie bedrijven naar een tekst van Joseph Sonnleithner (1766-1835), die als basis een libretto heeft gekozen van Jean-Nicolas Bouilly (1763-1842) voor Léonore ou L'amour conjugal uit 1798 van de Franse componist en zanger Pierre Gaveau (1760-1825), die de rol van Florestan in zijn eigen opera zong. Dat libretto van Bouilly werd overigens in dezelfde periode — de jaren 1804 en 1805 — door twee andere componisten gebruikt.
De première van Fidelio — met de tweede Leonore-ouverture — werd op 20 november 1805 gerealiseerd met de componist als dirigent in het Theater an der Wien. Er zouden nog diverse veranderingen worden aangebracht, waarna Fidelio ook steeds opnieuw in première ging in een andere ambiance en met de eerste keer een andere dirigent, maar tijdens de eerste voorstelling van de definitieve versie van de Duitse librettist Georg Friedrich Treitschke (1776-1842) sloeg de componist opnieuw de maat; bij die gelegenheid werd de ouverture Die Ruinen von Athen gespeeld. Vanaf de tweede voorstelling werd deze muzikale introductie echter vervangen door de Fidelio-ouverture.
(wordt vervolgd)
____________
Afbeeldingen
1. Ludwig van Beethoven in 1804.
2. Theater an der Wien.
3. Librettist, vertaler en vlinderkundige Georg Friedrich Treitschke.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten