maandag 30 maart 2009

Martinu's Julietta — Leven tussen droom en werkelijkheid

Scurriel gebeuren
De (boek) handelaar Michel is vanuit Parijs naar een kleine kustplaats teruggekeerd, waar hij wordt geconfronteerd met zijn eigen herinneringen aan ene Julietta, wier stem hij ooit heeft gehoord zonder te weten wie zij was. Nu hij haar terugvindt, blijkt dat juist in die plaats iedereen alle herinneringen aan het verleden kwijt is. Daardoor twijfelt Michel wel aan haar reële bestaan en vraagt hij zich af of zij slechts bestaat in zijn geest.
Het geheel neemt ietwat scurriele vormen aan: op een gegeven moment heeft Michel deze Julietta in opdracht vermoord, waarna hij zich weer afvraagt of ze echt wel dood is. Hij slaagt er niet in zich te ontworstelen aan die wereld van onwerkelijkheid, met het gevolg dat hij binnen dat kader wordt veroordeeld tot levenslang in die 'droom'-wereld, die in wezen nogal nachtmerrie-achtig is.

Eigen libretto
Julietta is een opera in drie bedrijven, geschreven door de van oorsprong Tsjechische Bohuslav Martinu (1890-1959), op een libretto dat de componist zelf heeft gerealiseerd op basis van het toneelstuk Juliette, ou la clé des songes uit 1930 van Georges Neveux (1900-1982). martinu's oeuvre telt meer dan vierhonderd nummers, waarvan veertien opera's, die bijna geen van alle meer worden gespeeld. Het is dan ook des te verheugender dat op dinsdag 31 maart de Britse zender BBC Radio 3 in het programma Performance on 3 een uitvoering wordt uitgezonden van dit muziekdrama. Het BBC Symphony Orchestra wordt geleid door Jiri Belohlávek. De solisten en alle andere mensen van belang die aan deze productie hebben meegewerkt, zijn te vinden op het betreffende onderdeel van de BBC-webiste.
De uitzending begint om 19:30 uur onze tijd; het programma duurt in zijn geheel tot 22:15 uur, maar daar is nog een compositie van een andere muziekmeester toegevoegd nadat de opera de ether ingezonden is.
De eerste uitvoering van Julietta werd gegeven op 16 maart 1938 in Praag. Na de tweede wereldoorlog is het muziekdrama nog weer in enkele theaters te zien geweest.
De expressionistische en constructivistische stijlelementen die Martinu in de jaren dertig van de vorige eeuw meer en meer heeft ontwikkeld, passen vanzelfsprekend zeer goed binnen die wat onwerkelijke sfeer van het verhaal.
__________
Afbeelding: Portret van Bohuslav Martinu.

Geen opmerkingen: