donderdag 29 januari 2009

Brittens opera Death in Venice op toneel en concertant

In Brussel scenisch
Het is bepaald geen zeldzaamheid dat veel operaliefhebbers alleen de naam van de componist van een muziekdrama kennen en niet wie de librettist is of in welk oorspronkelijk toneelstuk dan wel in welke roman het werk zijn oorsprong vindt. In de begintijd van de opera was dat wel anders en dat gold ook nog wel in de periode dat Mozart en Haydn hun muzikale eindproducten aan de man brachten.
Een uitzondering op die regel vormt onder meer de opera Death in Venice, zeker als die liefhebbers van opera tegelijkertijd gesteld zijn op het fenomeen (bioscoop)film, aangezien onder dezelfde titel al ruim een kwart eeuw een zeer gewaardeerde film van Visconti de ronde doet over onze globe waar deze, zij het minder dan in de beginjaren na de gereedkoming ervan (1972), maar daar staat dan weer tegenover dat de vertoningen via het huiskamerscherm niet alleen zijn toegenomen, maar dat het aantal bereikte geïnteresseerden vele malen groter is.
Zo komt het dat de naam van de Nobelprijswinnaar voor Literatuur, die de oorspronkelijke novelle, Der Tod in Venedig, heeft geschreven, Thomas Mann — ook in het Engelse taalgebied — eerder op iemands lippen zal verschijnen dan die van componist Benjamin Britten (1913-1976) als het bovengenoemde muziekdrama ter sprake komt.

In Amsterdam concertant
Deze Britten-opera uit 1973 doet in twee van de drie Benelux-hoofdsteden de komende dagen opnieuw zijn intrede. Aanstaande zaterdag wordt er een scenische uitvoering van gegeven in de befaamde Munt-schouwburg van Brussel: alles volgens de klassieke regels van het muziekdrama, al is er juist van dit meesterwerk meer dan eens beweerd dat het de gebruikelijke vorm van het fenomeen opera tart.
Drie dagen later, op dinsdag 3 februari wordt van Death in Venice in het Amsterdamse Concertgebouw een concertante uitvoering gegeven. Wie daaraan, naast de internationaal hooggeprezen tenor Ian Bostridge, hun medewerking verlenen, is te zien op het bewuste onderdeel van de website van de muziektempel aan de Van Baerlestraat in onze hoofdstad.
Een uitgebreider artikel dan het onderhavige heb ik gisteren opgenomen op de fin de siècle cultuursite All art is quite useless van Rond1900.nl.
____________
Afbeeldingen
1. Auteur Thomas Mann.
2. Componist Benjamin Britten.

Geen opmerkingen: