zaterdag 21 juni 2008

Twee klassieke, totaal verschillende, Amerikaanse musicals via het huiskamerscherm te zien op zondag 22 juni

Drie decennia afstand
Op zondag 22 juni vertonen twee verschillende West-Europese televisiezenders in totaal twee heel verschillende klassieke musicals van Amerikaanse bodem. Dat begint al in de vroegte, als het grootste deel van de weekeinden celebrerende mensen zich nog niet willen ontworstelen aan de greep van Morpheus, tenzij zich daartoe een dringende reden aandient. En de vertoning van een vijfenzestig jaar oude musical zal alleen de harten sneller doen kloppen van mesen, die aan het genre waarlijk verslingerd zijn geraakt.

Footlight Parade
De Westdeutsche Rundfunk zendt tussen 06:25 uur en 08:05 uur in de ochtend de klassieker Footlight Parade uit, een verfilming uit 1933 van regisseur Lloyd Bacon (1889-1955). De hoofdrollen zijn toebedeeld aan vier Hollywooders uit die jaren, welke nog steeds voor filmkenners een begrip zijn:
James Cagney (1899-1986), Joan Blondell (1906-1979), Ruby Keeler (1909-1993) en Dick Powell (1904-1962). Footlight Parade is één van die spectaculaire musicals die in de jaren dertig van de vorige eeuw door Warner Bros werden geproduceerd. Het verhaal munt niet bepaald uit door originaliteit of complexiteit. Stoere mannen moesten in contact komen met zogeheten muzizige vrouwen om elkaar en aan het slot van het verhaal zichzelf te leren kennen. In het geval van Footlight Parade gebeurt dat tijdens de productie van een spetterende show. De makers streefden een combinatie na van romantische elementen in combinatie met gelach, hartepijn en — niet te vergeten, want we hebben het over een musical — zingen. Hier komen de driehonderd mooiste vrouwen van de gehele aarde bijeen en de omschrijving die de studio daarvoor had bedacht, was De Fontein van Schoonheid en De Menselijke Waterval. Kenners hebben het gebeuren wel omschreven als niet direct behorend tot de top maar uitmuntend qua showelementen.
De film wordt hopelijk niet gesynchroniseerd, en die kans is aanwezig, vooral op basis van het tijdstip en het feit dat het om het ooit als cultuurzender opgezette, door de regionale Duitse zenders te onderhouden Dritte Programm, waar evenmin reclame wordt vertoond.

Afbeeldingen
1. Regisseur Lloyd Bacon.
2. James Cagney, hier in 1955, in een trailer van Love Me or Leave Me.
3. Ruby Keeler, hierin 1934, in een trailer van Dames.
4. Joan Blondell, hier in 1935, in een trailer van Broadway Gondolier.


* * * * * * * * * * * * *

My fair lady

BBC 1 presenteert op zondagmiddag — als veel meer mensen inmiddels wel wakker, doch misschien nog niet, of zelfs nog nooit, uitgeslapen zijn — tussen 16:00 uur en 18:45 uur de verfilming van de musical My fair lady uit 1964 van George Cukor(1899-1983). Dit is door de enorme verspreiding die de film heeft mogen beleven, zeker de meest bekende versie, niet in de laatste plaats door de drie hoofdrolspelers: Audrey Hepburn (1929-1993), Rex Harrison (1908-1990) en Stanley Holloway (1890-1982). Het oorspronkelijke script is afkomstig van Alan Jay Lerner (1918-1986), die het toneelstuk Pygmalion uit 1913 van George Bernard Shaw (1856-1950) als basis heeft genomen. De eerste uitvoering als Broadway-musical werd op 15 maart 1956 gegeven in het Mark Hellinger Theatre te New York. Acht jaar later werd de onderhavige verfilming gerealiseerd.
Het bloemenmeisje Eliza Doolittle dat met wordt inzet van een weddenschap tussen de linguïst Professor Higgins en zijn vriend Kolonel Pickering. Higgins een vreselijk Cockney-accent praat, zegt dat hij erin zal slagen binnen een half jaar een echte lady van haar te maken en dat daarvoor niet meer is vereist dan haar manier van spreken aan te passen, en dat de rest dan vanzelf welkomt. Uiteindelijk blijkt ze toch meer waard te zijn dan een bloempje op een proefboerderij.
De film is onderscheiden met acht Oscars.
Afbeeldingen
1. Rex Harrison als de linguïst Professor Higgins.
2. Audrey Hepburn is Eliza Doolittle in de verflming van My fair lady.
3. Stanley Holloway speelt Kolonel Pickering.
4. Regisseur George Cukor.

Geen opmerkingen: