Wat denkt u: kunnen we dat hebben — als mensheid, bedoel ik — Richard Wagners slotdeel van de tetralogie — "Nee", zeggen sommigen: "Trilogie met een Avond Vooraf." — Der Ring des Nibelungen, zomaar op een bijna-zomeravond? Dat die goden van de meester van Bayreuth heel wat in hun ransel meedragen als het erom gaat flink veel Donner und Blitze over het klootjesvolk èn de wat meer hooggeplaatsten te kunnen uitstorten als een soort van Alternatieve Heilige Geest van de Groene Heuvel, is een bekend gegeven, maar al die verschillende versies die verspreid over luister- en kijkprogramma's onze ether in worden geslingerd, zou voor sommige lieden toch wel eens wat veel kunnen zijn.
Van de vier delen van de cyclus Der Ring des Nibelungen is Götterdämmerung het rijkst aan muzikaal materiaal doordat de componist erin is geslaagd het zeer omvangrijke thematische materiaal van al die vier — en niet bepaald korte — muziekdrama's te verwerken. De klankentaal, die Wagner hier heeft ontwikkeld, is in staat om vooral het gevoelsmatige element uit het geheel een zodanige plaats te geven dat de logica in de ontwikkeling nergens ontbreekt. Ook hier zal men derhalve de unendliche Melodie (de eeuwige melodie) veelvuldig tegenkomen. Maar: de melodie mag dan unendlich zijn, de tetralogie is met het wegsterven van de laatste toon wel ten einde.
Vlaamse Opera
Deze zaterdag, 14 juni 2008, wordt Götterdämmerung vanaf 19:10 uur voor u uitgevoerd op de Belgische radiozender Klara in het kader van het muziekprogramma Scala. Nadere informatie over achtergronden en uitvoerenden is te vinden op de website van het genoemde programma van de zender in kwestie.
De avond, die wordt gepresenteerd door Lucrèce Maeckelberghe, is de vierde in het kader van de RING-uitvoeringen door de Vlaamse Opera, een project van regisseur Ivo van Hove en dirigent Ivan Törz.
___________
Afbeeldingen
1. Wagner-buste ter nagedachtenis in zijn sterfplaats (1883) Venetië.
2. Dirigent Ivan Törz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten